مقالات

معرفی دوربین اسپید دام

داهوا هایکویژن nvr dvr تیاندی

آنچه در دوربین های مدار بسته اهمیت دارد، ضریب امنیتی بالا و کاربری فوق العاده آن ها است. در میان انواع دوربین های مدار بسته، دوربین اسپید دام (Speed Dome) به عنوان یکی از پیشرفته ترین و قوی ترین دوربین های مداربسته معرفی می شود که با قابلیت چرخش 360 درجه به جهات مختلف می تواند در محیط های باز به منظور بررسی جزئیات و کنترل تردد مورد استفاده قرار گیرد.

دوربین اسپید دام از نظر ظاهری به شکل کروی می باشد و شباهت بسیاری با دوربین مدار بسته دام دارد. اما این قابلیت ها و امکانات پیشرفته این نوع دوربین مداربسته است که آن را از سایر دوربین ها متمایز می کند. اگر می خواهید بیشتر با ویژگی ها و مزیت های دوربین اسپید دام آشنا شوید، آنچه در ادامه می گوییم را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی قابلیت ها، مزیت ها و کاربرد دوربین Speed Dome بپردازیم.

نگاهی کوتاه به مشخصات فنی دوربین اسپید دام

خوب است بدانید که دوربین مدار بسته اسپید دام با نام های دیگری همچون دوربین گردان، چرخشی و دوربین PTZ نیز شناخته می شود. قابلیت چرخش و زوم اپتیکال از مشخصات اصلی و برجسته این نوع دوربین های مدار بسته است که می توان آن ها را دلیل برتری و حرفه ای بودن دوربین های اسپید دام دانست. دوربین Speed Dome به گونه ای طراحی شده که قادر است چرخش هایی به صورت عمودی و افقی داشته باشد. این دوربین بدون محدودیت امکان چرخش در جهت افقی دارد در حالی که در جهت عمودی می تواند بیش از 90 درجه نیز بچرخد. به همین خاطر است که این نوع دوربین های مداربسته به نسبت سایر دوربین ها فضای بیشتر و گسترده تری را پوشش می دهند.

و اما ویژگی زوم اپتیکال دوربین مداربسته اسپید دام سبب شده تا بزرگنمایی تصاویر بدون ذره ای افت کیفیت انجام شود. با توجه به این که میزان قدرت زوم اپتیکال با حرف X نشان داده می شود از این رو اگر بر روی مشخصات این نوع دوربین ها عبارت 10X را مشاهده کردید می توانید متوجه شوید این دوربین تا 10 برابر قدرت بزرگ کردن و زوم کردن بر روی تصاویر را دارد.

دید در شب دوربین Speed Dome

همانطور که اغلب دوربین های مداربسته نسل جدید از قابلیت دید در شب برخوردارند، دوربین های اسپید دام نیز با برد دید در شب بالایی مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که برد دید در شب این نوع دوربین ها تا 1 کیلومتر گفته شده است. البته برای برخی از دوربین های اسپید دام این قابلیت به صورت لیزری است. از این رو برای نظارت بر ترافیک و جاده ها بهترین گزینه به شمار می آیند.

نمونه ای از دوربین های اسپید دام در بازار وجود دارد که دارای لنز Day-Night است. یکی از قابلیت های برجسته این مدل دوربین اسپید دام به این صورت است که در محیط هایی با روشنایی کم، تصاویری با کیفیت بالایی ثبت می کند. هم چنین زوم اپتیکال آن  با قدرت 30X  قادر است  فضای بیشتری را پوشش دهد و تا چندین کیلومتر ثبت تصاویر را انجام دهد.

 دوربین اسپید دام چه مزیت هایی دارد؟

برخی از مهم ترین مزیت هایی که می توان برای دوربین اسپید دام برشمرد به شرح زیر هستند:

  • دوربین مدار بسته اسپید دام مجهز به لنز تیره است، از این رو تشخیص آن که دوربین در حال ضبط کردن است یا خیر کار سختی خواهد بود.
  • قابلیت کنترل از راه دور این نوع دوربین های گردشی این امکان را می دهد تا بتوان از طریق اپلیکیشن و یا نرم افزارهای کامپیوتری، دوربین را رصد کرد و کارهایی همچون میزان زوم، زاویه دوربین و تنظیمات آن را به راحتی انجام داد.
  • از مزیت های دیگر دوربین اسپید دام میتوان به هوشمند بودن آن اشاره نمود. در حالی که با تنظیم نمودن نرم افزار، میتوان تنظیمات دوربین را در حالتی قرار داد که در زمان ورود شخص یا وسایل نقلیه به محیط مورد نظر، دوربین عملیات فیلم برداری را آغاز کند. با این کار زمان ذخیره فیلم توسط هارد نیز افزایش می یابد.
  • با قابلیت تنظیم نور سفید در دوربین اسپید دام شرایطی فراهم می شود تا تصاویری که تیره یا روشن هستند را بتوان به خوبی مشاهده کرد.
  • برای دوربین چرخشی به منظور محافظت از لنز، حبابی طراحی شده که عملکرد دوربین را چندین برابر افزایش داده است.
  • برخی دوربین های اسپید دام از قابلیت تعقیب خودکار برخوردارند به طوری که قادر به ردیابی سوژه هستند.

در کنار تمامی موارد ذکر شده، زاویه دید متغیر، قابلیت ضد انفجار و تشخیص چهره را می توان از دیگر مزیت های دوربین اسپید دام به شمار آورد.

کاربرد دوربین اسپید دام (Speed Dome)

با توجه به قابلیت های دوربین مدار بسته اسپید دام این نوع دوربین ها را می توان در زمینه های مختلفی به کار گرفت، اما اصلی ترین و مهم ترین کاربرد دوربین Speed Dome نصب و استفاده در محیط های بزرگ و وسیع همچون چهار راه ها، سوله ها، کارخانجات ها و راه آهن، فرودگاه، اماکن دیدنی، معادن و غیره است. زوم قدرتمند، بزرگنمایی و قابلیت چرخش در همه جهات دوربین های اسپید دام باعث شده تا مدیریت تصویری در فضاهای باز و بسته که امنیت در آن ها حرف اول را میزند به خوبی انجام شود.

قیمت دوربین اسپید دام

به دلیل قابلیت ها و تکنولوژی های پیشرفته ای که در دوربین اسپید دام به کار رفته، این دوربین در مقایسه با سایر دوربین های مدار بسته از قیمت بالاتری برخوردار است. البته باید خاطر نشان کرد قیمت دوربین اسپید دام بسته به ویژگی ها و قابلیت ها متفاوت است.

دوربین اسپید دام چه انواعی دارد؟

وجود انواع مختلفی از دوربین مدار بسته اسپید دام نشان از آن است که در زمینه های بسیاری به کار گرفته می شود. از این رو در این بخش انواع دوربین  Speed Dome را به شما معرفی می کنیم تا با آشنایی اجمالی بتوانید انتخاب عالی داشته باشید.

دوربین اسیپد دام آنالوگ

عملکرد این نوع از دوربین های مداربسته اسپید دام مشابه با انواع دوربین آنالوگ است. به این صورت که برای اتصال آن ها به ضبط کننده فیلم های دیجتیال یا DVR بایستی از یک کابل کواکسیال RG59 کمک گرفت.

دوربین اسپید دام وایرلس ( دوربین اسپید دام WiFi)

همانطور که از نام آن مشخص است، دوربین های مدار بسته اسپید دام وایرلس انتقال تمامی انواع سیگنال های تصویری و صوتی توسط یک باند رادیویی به گیرنده بی سیم صورت می گیرد. از طرفی دیگر اکثر این نوع دوربین های اسپید دام به یک کابل برق نیاز دارند. البته در برخی موارد تغذیه آن ها از طریق یک باتری بدون نیاز به کابل تامین می شود.

دوربین تحت شبکه  ip اسپید دام

از دیگر انواع دوربین مدار بسته اسپید دام می توان به دوربین تحت شبکه ip اسپید دام اشاره نمود. این نوع دوربین قادر است تا با بهره مندی از پروتکل اینترنت، سیگنال های ویدیویی دریافتی را از طریق شبکه یا اینترنت منتقل نمایند.

دوربین اسپید دام مینی

انواع دیگری از دوربین مدار بسته اسپید دام در بازار وجود دارد که از نظر ابعاد نسبت به سایر دوربین های اسپید دام کوچکتر هستند. دوربین های اسپید دام مینی (mini) از تمامی قابلیت های اسپید دام همچون تشخیص در حرکت، دید در شب، چرخش، تعقیب سوژه پشتیبانی می کند اما در ابعادی کوچکتر از حالت معمول. هم چنین باید خاطر نشان کرد بیشتر دوربین های اسپید دام مینی از قابلیت ذخیره تصاویر بر روی مموری کارت نیز برخوردار می باشند.

جمع بندی

به طور کلی از میان دوربین های مدار بسته ، دوربین اسپید دام به دلیل دارا بودن امنیت بالا و قابلیت ها و امکانات پیشرفته به عنوان قدرتمندترین و به روزترین دوربین های مدار بسته معرفی شده است. قابلیت چرخش 360 درجه در تمامی جهات مختلف در کنار زوم اپتیکال از برجسته ترین مشخصات فنی دوربین های Speed Dome به شمار می آید، از این رو استفاده از آنها بسیار وسیع است. سعی ما در این مقاله بر این بود تا بتوانیم هر آنچه نیاز است در خصوص دوربین اسپید دام بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *